DE PRODUCTION DESIGN VAN LEITMOTIV
Voor de korte film 'Leitmotiv' ontwierp ik diverse decors en rekwisieten. Deze keer was er een fantastisch team die de decors hebben gerealiseerd. Ook deze film speelt zich volledig af in mijn fictieve land Klethoven, daarom moesten alle locaties en huisstijlen fictief zijn. In de film zitten vrij veel locaties: een televisiestudio, een rijdende metro, een hotel (int. & ext.) en een metrostation (int. & ext.).
Een aantal van de organisaties die aan bod komen in de film waren al eerder bedacht en ontworpen. Zoals Roulaux, Het Binnenlands Televisie Netwerk, de Unie van Uitgevers en het Noordelijk Metro Netwerk. Deze huisstijlen hebben voor de film weer een nieuwe, frisse update gekregen.
De vormgeving is onder andere sterk geïnspireerd op de films ‘Angst essen Seele auf’ van Rainer Werner Fassbinder en ‘Der Goldene Handschuh’ van Fatih Akin.
Production Design, rekwisieten
& grafisch ontwerp
Setdresser
Decorbouw
Kostuums
Visage & haar
Setfotografie
Productie
& grafisch ontwerp
Setdresser
Decorbouw
Kostuums
Visage & haar
Setfotografie
Productie
Lily Gelderblom
Chiara Tammaro
Marit Adriaanse
Shanya van Soest
Niek de Vries & Albert Hidding
Makaki Productions & De Productie Groningen
Het metrostation dat in de film te zien is , is een directe voortzetting van het metrostation uit ‘Er staat een vrouw te huilen’. De film had door de coronaperiode nooit zijn publiek weten te vinden. Maar de sterke beelden van de reizigers in het metrostation bleven me erg bij. Om hier nieuw leven in te kunnen blazen lag de locatie van het metrostation al vroeg op tafel in het schrijfproces van het scenario van Leitmotiv. Hierdoor kon ik veel van de ongebruikte decortekeningen van het toegangsportaal, de gangen en de reclameposters gebruiken.
Ook de kenmerkende ticketautomaat (met daarachter de geheime deur) maakte een rentree, zei het in een geüpdate vorm.